AMBALAJLI İÇME SUYU PAZARINDA PET ŞİŞENİN DÜNÜ, BU GÜNÜ, YARINI…(2)
1-2009 YILINDA PET AMBALAJLI SU PAZARI
2008 yılı PET ambalajlı su pazarını değerlerken 73 firmadan
elde ettiğim verilerden yararlanmıştım. 2009 yılında çalışmamıza konu olan
firma sayısı ise 92’ye yükseldi. Firma sayısındaki yaklaşık %26 oranındaki
artış, PET ambalajlı su sektörüne girmeye hevesli yatırımcı sayısındaki artışın
da önemli bir göstergesi olarak kabul edilebilir. Mevcut firmaların yıl
içindeki yenileme ve kapasite artışlarına yönelik yatırımları da dikkate
alırsak; pazara yeni giren firmalara ve pazarda mevcut firmaların kapasite
artışlarına karşın 2009 yılında üretilen/satılan su miktarındaki artış, 2008
yılına göre yaklaşık % 20 düzeyinde kalmıştır(*).
2009 yılında Türkiye’nin nüfusu 72.5 milyon kişidir.
Üretilip/satılan PET ambalajlı toplam su miktarını ülke nüfusuna böldüğümüzde
kişi başına düşen PET ambalajlı suyun 49.25 olduğunu görürüz. Geçen yıl bu
miktar 41.4lt idi.
2009 yılında yaklaşık 3 milyar 350 milyon çeşitli tiplerde
preformdan üretilen PET su şişeleri ile yaklaşık 3 milyar 570 milyon litre su
üretilmiş/satılmıştır. Bu veriler ışığında ortalama şişe hacmi 1.06lt
olmuştur. Geçen yıl ortalama şişe hacmi 0.99lt. olarak
gerçekleşmişti. Bu da bize pazardaki firmaların, oransal olarak daha
büyük hacimdeki su şişeleri üretimine yöneldiklerini gösterir.(**)
Pazardaki ilk 5 marka Erikli, Sırma, Danone(Hayat), Pınar ve
Nestle’dir. Sıralamada ilk 2 sırada 2008 yılında olduğu gibi yine Erikli ve
Sırma yer almıştır. Geçen yıldan farklı olarak bu yıl Danone(Hayat) 3’üncülüğü
çok küçük bir farkla Pınar’dan devralmıştır. Nestle’nin 5. Sıradaki yeri ise
değişmemiştir.
Sıralamanın ilk 5’inde yer alan bu markalar, 2009 yılında
pazarda kullanılan yaklaşık 3 milyar 350 milyon adet çeşitli tiplerdeki
preformun % 38’ini (yaklaşık 1 milyar 275 milyon adet) kullanmışlardır. Ancak
Pazar payları ise bu oranda gerçekleşmemiş PET ambalajlı su pazarından % 35.1 oranında pay almışlar, bir başka deyişle PET preform pazarını %38’ine denk gelen
1 milyar 275 milyon preform kullanarak 1 milyar 254 milyon PET şişeli su
üretip/satmışlardır.
İlk 5 markanın kullandığı PET şişelerin ortalama hacmi
0.98lt’ dir. Bu markaların geçen yıl kullandığı PET şişelerin ortalama hacmi
0.89lt ‘idi. İlk 5, geçen yıla göre ortalama şişe hacimlerini arttırmış
olsa da toplam pazar ortalamasının gerisinde kalmışlardır.
2- PET AMBALAJLI SU ŞİŞELERİNİN HACİMLERİNE GÖRE
DAĞILIMI
2-1 2009’a genel bir bakış
2009 yılında pazarda hareket gören çeşitli
tiplerdeki preform sayısı yaklaşık olarak 3 milyar 350 milyon
adettir. Bu preformların şişe hacimlerine göre dağılımı şu şekildedir:
0.33lt, için kullanılan prefomların oranı, toplam preformlar
içinde % 3.5’dur. 0.5lt için bu oran %73.3; 1.5lt için
%16.6; 5.0lt için % 5.3; 8-10lt için %1.3’dür (Çizim1). Bu
yıl ilk kez hesaplarımıza aldığımız 19.0lt damacana preformlarının sayısı
önemsiz miktarda olduğu için adet dağılımı içinde gösterilmemiştir.
ÇİZİM 1
2009 yılında üretilip/satılan PET ambalajlı suyun toplam
miktarı 3 milyar 570 milyon litre olup, şişe hacimlerine göre
oransal dağılımı aşağıdadır:
0.33lt % 1.0; 0.5lt % 34.3; 1.5lt
% 23.5; 5.0lt % 24.6; 8-10lt % 12.2; 19.0lt % 4.4
(Çizim 2).
ÇİZİM 2
2009 yılındaki dağılım incelendiğinde; oransal dağılımda
2008 yılına göre önemli farklılıklar olduğu görülecektir. Söz gelimi 0.5lt’nin
pazar payı, 2008’e göre % 37’den % 34.3’e düşmüş, daha önceki yıllarda dikkate
değer bir satışı olmayan 19lt geri dönüşümsüz damacanada satılan suyun oranı %
4.4 olarak gerçekleşmiştir.
2-2 İlk 5 markanın değerlemesi
İlk 5 firma tarafından üretilip/satılan PET
ambalajlı suyun toplam miktarının 1 milyar 254 milyon litre olduğuna
yukarıda değinmiştik. Üretilip/satılan bu suyun % 2.2’si 0.33lt’lik PET
şişelerde satılmıştır. 0.5lt ‘de satılan suyun oranı ise %35.8’ dir. Bunların
dışında üretilip/satılan PET şişelerin oransal dağılımı ise;
sırasıyla 1.5lt % 28.9; 5.0lt % 20.6; 8-10lt % 12.5
olarak gerçekleşmiştir. Bu markaların üretim hattında 19.0lt dönüşsüz damacana yoktur. Bunun nedenlerinden biri de; anılan firmaların PC damacanada
önemli satış rakamlarına ulaşmış olmalarıdır (Çizim 3).
ÇİZİM 3
İlk 5 firma pazarda hareket gören PET preformların %38’ini
kullanarak (1 milyar 275 milyon adet) 1 milyar 254 milyon litre PET şişeli su
üretip/satmışlardır (pazarın % 35’i).
2-3 87 firma/markanın değerlemesi
Yukarıdaki verileri daha anlamlı kılmak ve pazarı daha iyi
anlayabilmek için 2009 yılını değerlerken dikkate aldığımız 92 firma/marka içinde
ama ilk 5 firma/marka dışında olan 87 firma/markanın da ayrı bir başlık altında
değerlemesini yapmak gerekir.
İlk 5’in dışında kalan 87 firma/marka 2009
yılında pazara sürülen su preformlarının yaklaşık % 62’sini (2 milyar 72
milyon) kullanarak 2 milyar 326 milyon litre ( toplam pazarın yaklaşık % 65’i) PET
şişeli su üretip satmışlardır.
87 firma/markanın üretip/sattığı PET ambalajlı su miktarı 2
milyar 316 milyon litredir. Bu suyun yalnızca % 0.5’i 0.33lt
şişelerde satılmıştır. Bunun dışında 0.5lt’nin payı % 33.6; 1.5lt’nin
payı %20.2; 5.0lt’nin payı %26.9; 8-10lt’nin payı % 12.2
ve 19.0lt’nin payı ise %6.6’dır. (Çizim 4) Ayrıca her iki grubun
0.5lt. ,1.5lt ve 5.0lt şişelerinin de oransal dağılımında önemli farklılıklar
vardır. (yorum)
ÇİZİM 4
İlk 5 ile öteki 87 firma/markanın mamul karmasının oransal
dağılımını karşılaştırdığımızda gözümüze ilk çarpan husus; 19.0lt dönüşümsüz
PET damacananın 87 firma/markanın satışları içinde % 6.6 gibi azımsanmayacak
bir orana ulaşmış olmasıdır.
3-2009 YILININ DEĞERLEMESİ
-2009 yılında iç pazara 92 firma/marka tarafından sunulan PET
ambalajlı su miktarı 3 milyar 570 milyon litredir. Bu, geçen yıla göre yaklaşık
% 20 oranında bir artış demektir. Yine aynı yıl kullanılan PET preform ise 3
miyar 348 milyon adet olmasına karşın 2008 yılına göre artış oranı
yaklaşık % 11’dir.Bunun en kısa açıklaması firmaların, mamul karmaları içindeki
daha büyük ambalajlara yönelmesidir. Bu görüşümüzü, 2008 yılında dolumda
kullanılan PET şişelerin ortalama hacmi 0.99 litre iken bu oranın 1.06 litreye
ulaşması da desteklemektedir (%7 artış).
-Değerleme listemizin ilk 5 sırasında yer alan markaların
litre bazında Pazar payları 2008 yılında %36.3 iken bu oran 2009 yılında % 35.1’e düşmüştür. Bunun önemli nedenlerinden biri pazara yeni oyuncuların
girmesi diğeri de bu firmaların ürün karmasında daha çok küçük hacimli
şişelerin yer almasıdır. Söz gelimi bu firmalar dışında yer alan 87 firmanın ortalama
PET şişe hacimleri 1.12lt iken ilk 5’in ortalama hacmi 0.97’dir
(toplam pazar ortalaması 1.06 litredir).
-İlk 5 firmanın hem preform alımlarında hem de PET ambalajlı
su satışlarında en büyük pay 0.5lt PET şişelerdedir. 0.5lt şişeyi ise 1.5lt
izlemektedir. Oysa bunların dışındaki 87 firmanın satışlarında her ne kadar
0.5lt PET şişe de satışlarda ön sırada olsa bile ilk 5 firmanın satışlarında
sadece %20.6 oranında pay alan 5.0lt PET şişe bu firmaların satışlarından %26.9
oranında pay almaktadır. Bu oransal dağılım da yukarıda öne sürdüğümüz
savımızı desteklemektedir.
-Yine ilk 5 firma/markanın ürün karmasında yer almayan
ve bu yıl hesaplamalarıma dahil ettiğim 19.0lt dönüşümsüz PET damacana,
öteki firmaların satışlarında %6.6 oranında önemli bir yer tutmaktadır.
-1.5lt PET şişeli su satışlarında 1.5lt’nin payı ilk 5
firma/markada %28.9 iken, 1.5lt öteki 87 firmanın satışlarından ancak
%20.2 oranında pay almıştır. Bu da ilk 5‘in restoran vb. yerlerde daha fazla
tercih edildiğini göstermesi açısından önemlidir.
-------------------------
(*)Dış satım dahil.
(**)Cam şişe, PET bardak su(üretim önemsiz olduğu için)ve PC damacana hesaba
katılmamıştır.
Yuvarlamalardan dolayı rakamlarda ve oranlarda küçük değişiklikler olabilir.
Yuvarlamalardan dolayı rakamlarda ve oranlarda küçük değişiklikler olabilir.
Not: :Kaynak göstermek koşuluyla alıntı yapılabilir.
(DEVAM EDECEK)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder