AMBALAJLI İÇME SUYU
PAZARINDA PET ŞİŞENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI (4)
1-2011 YILINDA PET
AMBALAJLI SU PAZARI
2011 yılında 96 firmayı
inceledik. Bu sayıyı geçen yılki ile karşılaştırdığımızda; bu yıl pazara
sadece 2 yeni firma girmiş gibi görünmektedir. 2010 yılında faaliyette iken bu
yıl pazardan çekilen ya da sadece PC damacana üretimine ağırlık veren firmalar
incelememiz dışında tutulmuştur. Kısaca, 2011 yılında pazara giren firma sayısı
pazardan çekilen firma sayısından 2 fazladır ve bu nedenle incelememize 91
firma konu olmuştur.
Firma/marka sayısındaki bu
küçük artışa karşın pazara sunulan PET ambalajlı su miktarı, bir önceki yıla
göre % 4.9 oranında artarak 4 milyar 785 milyon litreye ulaşmıştır.(*)
2011 yılında ülkemizin nüfusu
74 3 milyondur. Bu nüfusu esas aldığımızda, kişi başına su tüketimi de
(dışsatım içinde) geçen yıla göre % 4 oranında artarak 64.4 litreye ulaşmıştır.
4 milyar 785 milyon litre su,
yaklaşık 4 milyar 620 milyon preformdan elde edilen PET şişelerle pazara
sunulmuştur. Bu bağlamda ortalama şişe hacmi 1.03 litredir. Geçen yıl ortalama
hacim şişe başına 1.04 litreydi.
Pazardaki ilk 5 marka
sırasıyla Erikli, Sırma, Damla, Pınar ve Danone (Hayat)’dir. Dikkat edilecek olursa;
Coca Cola’nın ambalajlı sudaki markası olan Damla ilk kez bu yıl ilk 5’in
içinde yer almış ve Nestle liste dışı kalmıştır.
2- PET AMBALAJLI SU
ŞİŞELERİNİN HACİMLERİNE GÖRE DAĞILIMI
2-1 2011’e
genel bir bakış
2011 yılında pazara sunulan
PET preform sayısı yaklaşık olarak 4 milyar 620 milyon adettir.
Bu preformların şişe
hacimlerine göre dağılımı çizim 1’de gösterilmiştir .
2011 yılında pazara sunulan
PET ambalajlı suyun miktarı yukarıda da belirttiğim gibi 4 milyar 785 milyon
litredir. Bunun ambalaj çeşitlerine göre oransal dağılımı çizim 2’de
gösterilmiştir.
2-2 İlk 5 markanın
değerlemesi
Listemizin başında yer alan
ilk 5 markanın PET ambalajda pazara sunduğu suyun hacimlerine göre dağılımı şu
şekildedir: Çizim 3
Oranları incelediğimizde; bu
5 firmanın en çok kullandığı ambalajın geçen yıllarda olduğu gibi %39.6
oranıyla yine 0.5 Lt olduğunu görürüz. Geçen yıl 0.5 Lt şişenin payı 41.3’tü.
0.5 litrenin toplam içinde payının düşmesi; bu firmaların 2011 yılı içinde
nispeten daha büyük hacimli şişelere yöneldiğinin önemli bir göstergesi olarak
kabul edilebilir. Bu savımızı,anılan firmaların 5.0 Lt satışlarının geçen
yıl toplam içindeki % 22 olan payının bu yıl % 24.6’ya yükselmesi de
desteklemektedir.
İlk 5 firma/marka 2011 yılı
içinde yaklaşık olarak 1 milyar 814 milyon adet preform kullanarak(toplam
pazarın % 39.2’si), 1 milyar 711 miyon litre (toplam pazarın % 35.7’si) PET
şişeli suyu pazara sunmuştur. Bu markaların geçen yıl litre bazında pazardan
aldığı pay ; % 30.84’idi.İlk 5'in pazar payındaki bu artışın önemli nedeni hiç kuşkusuz, bu yıl araştırmamıza konu olan firma sayısının geçen yılın çok az üstünde olması dolayısı ile bu firmaların daha az oyuncu ile rekabet etmeleridir. Bir başka neden olarak da de ilk 5'in bu yıl içinde devreye aldıkları yeni makinelere karşın öteki oyuncuların buna yeterince karşılık verememeleri sayılabilir.
Liste başında yer alan bu
5’firmanın şişe başına kullandığı ortalama hacim 0.94 litredir(geçen yıl 0.89
Lt) . Anımsanacağı gibi pazar genelinde bu oran şişe başına 1.03 litreydi.
2-3 91
markanın değerlemesi
İlk 5’i izleyen 91
firma/marka pazara sunulan yaklaşık 4 milyar 620 milyon PET preformun %
60.80’ini kullanmalarına karşın, PET ambalajlı su pazarından % 65.3 oranında
pay almıştır.
91 firma/markanın pazara
sunduğu PET ambalajlı suların hacimlerine göre oransal dağılımı şu
şekildedir: Çizim 4
Bu firmaların kullandıkları
ortalama şişe hacmi ise; 1.09 litredir.
3- 2011 yılının
değerlemesi
.2011 yılında su şişesi üretmek için pazara sunulan PET
preform miktarı, 2010 yılına göre yaklaşık % 5.8 oranında artarak 4 milyar 620
milyon adede yükselmiştir. Yine aynı yıl pazara sunulan PET ambalajlı su
miktarı ise 4 milyar 785 milyon litredir. Geçen yıl bu miktar yaklaşık %
4.9 eksiği ile 4 milyar 562 milyon litreydi. Dikkat edilirse; kullanılan
preformun artış oranı pazara sunulan PET ambalajlı suyun artış oranından daha
fazladır. Bunun nedeni(birkaç kez yinelediğimiz gibi) pazarda özellikle ilk 5 tarafından küçük hacimli
ambalajların tercih edilmesidir. Bu yıl ilk 5 firmanın pazar payının geçen yıla göre artmış olmasıdır (%30'84'den % 35.7'ye yükseldi).
.Pazarın genelinde
küçük hacimli ambalajların (0.33, 0.5 ve 1,5 Lt) toplam satışlar içindeki payı
% 59 iken bu oran ilk 5 markada % 64.9, kalan 91 markada ise %55.5’dir. Bu farklılık,
ilk 5 markanın yine küçük hacimli ambalajları tercih etmesinden
kaynaklanmaktadır.
.2011 yılında pazara sunulan
PET ambalajlı su miktarında geçmiş yıllara göre daha az oranlı artış olmasının
kuşkusuz en önemli nedeni; o yıl mevsimin geçmiş yıllara göre daha serin
geçmesidir. Bundan emin olmak için günlüklerime bir göz attığımda; 2011 yılının
temmuz ayı başlarına kadar ülkemiz genelinde yağışlı ve serin bir havanın
egemen olduğunu gördüm.
.Pazarın % 35.7’si ilk 5
markaya aittir. Geri kalan % 64.7 91 marka tarafından paylaşılmaktadır.
Geçen yıl bu oran sırasıyla %
30.84 ve 69.16 idi. İlk 5 dışında kalan 91 firmanın aleyhine gelişen bu
değişimde en önemli etken; başta Damla ve Sırma olmak üzere ilk 5 içinde yer
alan firmaların yaptıkları yatırımlarıdır. Pazara yeni katılan firma sayısının azlığı bir yana , ilk 5'in dışında kalan
firmaların kapasite artışlarının nisbeten yetersizliği; bunların 2010
yılındaki pazar paylarını koruyamamaları sonucunu doğurmuştur.
.Toplam pazarda kullanılan
PET şişelerin ortalama hacmi 2011 yılında 1.035 litredir. Bu ortalama hacim ilk
5’ için 0.94 Lt, diğerleri için 1.096 litredir.
---------------------------------
(*)Bu yıl ilk kez, PET bardakta pazara sunulan içme suyu miktarı litre olarak toplam pazarın yaklaşık % 1 düzeyine ulaşmıştır. Hem miktarın düşük olması, hem de bu ambalajı önceki yıllarda dikkate almadığımızdan, burada sadece pazara sunulan PET şişe ambalajlı su miktarını belirtmekle yetindim.
(Not) Yuvarlamalardan dolayı rakamlarda ve oranlarda küçük değişiklikler olabilir.Kaynak göstermek koşulu ile alıntı yapılabilir.
Devam edecek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder