AMBALAJLI İÇME SUYU PAZARINDA PET ŞİŞENİN DÜNÜ, BU GÜNÜ, YARINI(3)
1-2010
YILINDA PET AMBALAJLI SU PAZARI
2009 yılı ambalajlı PET su
pazarını incelerken 92 firma/markadan elde ettiğim bilgilerden yararlanmıştım.
2010 yılı verileri ise; 94 markadan elde edildi. Bu yıl, daha önceki yıllarda
faaliyet gösteren 3 marka pazardan çekildi. Firma sayısındaki bu küçük artışa
karşın pazara sunulan PET ambalajlı su miktarı 2010 yılında 2009 yılına göre
%27.1 oranında artarak yaklaşık 4 milyar 539 milyon litreye ulaşmıştır.
Pazardaki marka sayısındaki küçük artışa karşın, pazara sunulan su miktarındaki
bu büyük artışın önemli nedenlerinden ilki; geçen yıl pazara
sezonun başında değil de sezon ortasında ya da sonunda giren markaların 2010
yılında sezona hazırlıklı girmelerinin sonucudur. Anımsayalım: 2009 yılında
pazara 19 yeni firma girmişti ve bu, bir önceki yıla göre % 26 oranında artış
demekti. Ancak pazara sunulan PET ambalajlı su miktarındaki artış ise sadece %
20’de kalmıştı. İşte geçen yıl pazara giren 19 yeni firma 2010 yılında sezona
hazırlıklı girdikleri için ve 2010 yılında pazara sadece 2 firma (%2 artış)
girmesine karşın satılan su miktarı bu yıl 2009 yılına göre % 27.1 oranında
artmıştır. Pazara sunulan PET şişeli su miktarındaki önemli artışın nedenlerinden
ikincisi ise; mevcut firmaların kapasitelerindeki artıştır.
2010 yılında Türkiye’nin nüfusu
73.7 milyon olarak saptanmıştır. Üretilip/satılan su miktarını ülke nüfusuna
böldüğümüzde; kişi başına tüketilen PET şişeli su miktarının yaklaşık 61.9 LT’ye
ulaştığını buluruz. Geçen yıl bu miktar; 49.25 LT’ idi. (*)
2010 yılında üretilen yaklaşık 4
milyar 364 milyon PET preformdan üretilen şişelerle yine yaklaşık 4 milyar 539 milyon PET şişeli su pazara sunulmuştur. Bir başka ifadeyle 2010 yılında
ortalama şişe hacmi 1.04 LT olarak gerçekleşmiştir. Geçen yıl ortalama şişe
hacmi 1.06 LT’ idi. Bu değişimin basit açıklaması; pazarın lokomotifi olan ilk
5 firmanın yatırım tercihlerini daha çok küçük ambalajlardan yana
kullanmalarıdır.
Pazardaki ilk 5 firma Erikli, Sırma,
Pınar, Danone ve Nestle’dir. Bu sıralama 2009 yılında da aynı idi. Sıralamanın
ilk 5’inde yer alan bu firmalar, pazara sunulan 4 milyar 364 milyon PET
preformun % 35.9’unu kullanmalarına karşın, PET şişeli su pazarından
ancak %30.99 oranında pay almışlardır.
Bu firmaların kullandığı PET
şişelerin ortalama hacmi şişe başına 0.89.8 LT’dir. 2009’da bu firmaların
kullandığı PET şişelerin ortalama hacmi ise; 0.98 LT’ idi. Bu firmaların
ortalama hacimlerindeki bu düşüş bizim yukarıdaki savımızın bir kanıtıdır: İlk
5 yatırım tercihlerini küçük ambalajlı şişelerden yana kullanmışlardır.
2-
PET AMBALAJLI SU ŞİŞELERİNİN HACİMLERİNE GÖRE DAĞILIMI
2-1 2010’a genel bir bakış
2010 yılında PET ambalajlı su pazarında hareket gören preform
sayısı 4 milyar 364 milyon adettir. Bu preformların şişe hacimlerine göre
dağılımları şu şekildedir: (Çizim:1)
0.33 Lt% 3.22 0.5 Lt % 75.44 1.5Lt %14.52 5.0 Lt %5.46 8-10 Lt %1.07 19.0 Lt % 0.29( önemsiz).
0.33 Lt% 3.22 0.5 Lt % 75.44 1.5Lt %14.52 5.0 Lt %5.46 8-10 Lt %1.07 19.0 Lt % 0.29( önemsiz).
ÇİZİM 1
2010 yılında pazara sunulan PET
ambalajlı su miktarı 4 milyar 562 milyon litredir.
Bunun ambalaj hacimlerine göre
dağılımı ise şu şekildedir. (Çizim 2)
0.33 LT %1.0 0.5 LT
%36.26 1.5 LT %20.95 5.0LT %26.26 8-10 LT %10.27 19 LT %5.26
ÇİZİM 2
2010 yılında gerçekleşen
rakamları incelediğimizde şu sonuca ulaşırız: 2010 yılında 5, 8, 10 ve 19
LT’nin toplam satışlardan payı % 41.79’a ulaşmıştır. Bu oran 2009
yılında % 41.2 ‘idi. Bu da bize büyük hacimli su şişelerinin az da olsa
pazardaki payını artırdığını göstermektedir.
2-2 İlk 5 markanın değerlemesi
İlk 5 markanın pazara sunduğu PET ambalajlı suyun 2010
yılında yaklaşık 1 milyar 407 milyon litre olduğuna yukarıda değinmiştik. Şimdi
bu markaların kullandığı şişelerin hacimlerine göre dağılımına bir göz
atalım.(Çizim 3)
0.33 LT % 2.2 0.5 LT %41.3
LT 1.5LT %25.0 5.0 LT %22.0
8-10 LT % 9.5
Görüldüğü gibi ilk 5 firma bu yıl da 19.0 LT dönüşümsüz PET
damacana kullanmamışlardır.
ÇİZİM 3
İlk 5 markanın dağılımını, pazarın genel yapısı ile
karşılaştırdığımızda şu çarpıcı sonuçla karşılaşırız. İlk 5’in toplam
satışlarında 5,8 ve 10 LT’nin oranı pazarın genel yapısının tersine % 31.5
küçük ambalajların toplam satışlarından aldığı pay ise % 68.5’dir.Geçen
yıl bu oran % 66.9’du.
İlk 5 Firma pazarda hareket gören 4 milyar 364 milyon
preformu kullanarak 1 milyar 407 milyon litre PET ambalajlı su üretmişlerdir.
Bu da toplam pazarın % 30.84’üdür. Geçen yıl bu oran %34.7 idi. Litre temelli
bu azalışın nedeni birkaç kez belirttiğimiz gibi ilk 5’in ürün gamındaki
ağırlığın küçük ambalajlarda olmasıdır.Bu firmaların toplam preform pazarından aldıkları pay % 36'dır.
İlk 5 firmanın ortalama şişe hacmi yaklaşık 0.89
LT’dir.
2-3 89 firma/markanın değerlemesi
Pazarın lokomotifi durumundaki ilk 5 firmanın dışında kalan
89 markanın durumuna göz attığımızda şunu görürüz: Bu firmalar toplam
pazarda hareket gören preformların yaklaşık % 64’ünü kullanmalarına karşın PET
ambalajlı su pazarından %69.16 pay almışlardır.
89 Firmanın pazara sunduğu PET ambalajlı suların hacimlerine
göre dağılımı (Çizim 4)
0.33 LT % 0.5 0.5LT %
34 1.5 LT % 19.1 5.0LT
%28.2 8-10LT % 9.9 19.0LT% 8.3
Toplam:100
ÇİZİM 4
Bu firmaların toplam satışlarında 5, 8, 10 ve 19 LT PET
şişelerin payı % 46.4’tür. İlk 5 firmanın aynı ölçülerdeki şişelerinin toplam
satışlarındaki Pazar payının % 31.5 olduğunu anımsayalım.
89 firmanın pazara sunduğu PET şişlerin ortalama hacmi ise
birim başına 1.12 LT’dir.
3-2010 YILININ DEĞERLEMESİ
2010 yılı içinde araştırmaya konu 94 firma/marka tarafından
pazara sunulan PET ambalajlı su miktarı bir önceki yıla göre %27.7 oranında
artarak yaklaşık 4 milyar 562 milyon litre olarak gerçekleşmiştir.
Aynı yıl pazara sürülen PET preform miktarı ise 2009 yılına
göre yaklaşık % 30 oranında artmıştır. Ambalajlı su satışındaki artış
oranın preformdaki artış oranın altında kalmasının önemli nedeni özellikle ilk
5 firmanın küçük ambalajlı suların üretimine ağırlık vermesinden
kaynaklanmaktadır.
İncelememe konu olan ilk 5 firmanın pazar payı geçen yıl %
34.7 iken, 2010 yılında bu pay önemli oranda azalarak %30.84’e düşmüştür. Oysa
bu firmalar 2010 yılında, 2009 yılına göre pazar genelinde daha yüksek oranda
preform kullanmışlardı.
Listemizin başında yer alan ilk 5 markanın en çok
kullandığı PET ambalaj hacmi, geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da %41.3
oranıyla 0.5 LT’dir. Bu oran geçen yıl için % 35.8’idi.
Oysa ilk 5’in dışında kalan 89 markanın 0.5 LT PET şişe
su üretiminin toplam satışlarından aldığı pay; sadece %34’dür. Bu firmaların
ağırlıklı olarak kullandıkları ambalaj ise 5 LT ve üstüdür.
1.5 LT PET ambalajlı su ilk 5 firmanın satışlarından % 25
oranında pay almaktayken, 1.5 LT’lik PET şişenin payı 89 firmada ancak
%19.1’dir.İlk 5’den sonra sıralanan 89 firmada 5.0 LT satışı, tüm
satışlardan % 26.9 oranında pay alırken, 2010 yılında bu oran %28.2’ye, 19.0
LT’nin payı ise %6.6’dan % 9.9’a yükselmiştir. Bu rakamlar, ilk 5’in dışında
kalan firmaların daha az preform kullanarak daha fazla su sattıklarını
göstermesi bakımından önemlidir.
Not:Yuvarlamalardan dolayı rakamlarda ve oranlarda küçük değişiklikler olabilir.
Kaynak göstermek koşuluyla alıntı yapılabilir.
Devam edecek
Kaynak göstermek koşuluyla alıntı yapılabilir.
Devam edecek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder