AMBALAJLI İÇME SUYU
PAZARINDA PET ŞİŞENİN DÜNÜ BU GÜNÜ YARINI (5)
1-2012 YILINDA PET
AMBALAJLI SU PAZARI
2012 yılındaki veriler, o yıl
pazarda etkinliği olan 110 firma/markadan elde edildi. 2011 yılında verilerini
değerlendirdiğimiz firma sayısının 96 olduğunu anımsarsak; 2012 yılında mercek
altına aldığımız firma sayısının 110 olması; sektörün son yıldaki sıçramasının
yalın bir kanıtı gibi kabul edilmelidir. Gerçekten de ‘’sektörde gereğinden
fazla firma dolayısı ile arz fazlası var. Bu durumda pazara yeni firmaların
girişi eskiye göre daha güçleşmiştir’’kanısı genel geçer bir düşünceyken;
pazardaki oyuncu sayısının önceki yıla göre yaklaşık % 14.6 oranında artması
pazara yön verenler için tatlı bir sürpriz olmuştu. Çalışmamızın başlangıç
yıllarında pazara yeni giren oyuncuların her yıl belli bir oranda artması, o
yıllarda derinliği olmayan ve yer yer boş olan pazar için olağandı. Ancak ilk
yıllardaki bu oransal artış son yıllarda yerini durağanlığa ve normale
döndürmüştü. 2012 yılı PET ambalajlı su sektöründeki bu yeni sıçrama,
paydaşların sektörün geleceğine ilişkin umutlarını yeniden yeşertmiştir.
2012 yılında pazara sunulan
PET ambalajlı su miktarı, 2011 yılına göre % 32.3 oranında artarak yaklaşık
olarak 6 milyar334 milyon litreye ulaşmıştır. (*)Yine aynı dönemde PET şişe
üretmek için kullanınlan PET preform miktarı ise yaklaşık 5 milyar 838 milyon
adettir.Bu da önceki yıla göre % 26.4 oranında artış anlamına
gelmektedir.
Pazara sunulan ortalama PET
şişe hacmi ise; yaklaşık 1,085 litredir.
2012 yılında ülkemizin nüfusu
75.6 milyon kişi olarak hesaplanmıştı. Buna göre kişi başına tüketilen PET ambalajlı
su miktarı ise 84 litreye ulaşmıştır.(**)
Pazarda ilk 5’i oluşturan
markalar sırasıyla, Erikli, Sırma, Damla,Pınar ve Nestle’dir. Geçen yıl ilk
5’in içinde yer almayan Nestle bu yıl Danone ile yer değiştirmiştir.
2- PET AMBALAJLI SU
ŞİŞELERİNİN HACİMLERİNE GÖRE DAĞILIMI
2-1 2012’ye
genel bir bakış
2012 yılında pazara sunulan
PET ambalajlı 6 milyar 334 milyon suyun şişe hacimlerine göre dağılımı şu
şekildedir.(***)
0.33 Lt
%1.2 0.5 Lt % 34.1 1.5 Lt %
19.5 5.0 Lt % 28.3 8-10 Lt
%10.5 19.0Lt %6.4
(Çizim 1)
2012 yılında preform
üreticilerinin pazara sundukları su preformu yaklaşık olarak 5 milyon 838
milyon adettir. Bu preformların hacimlerine göre dağılımı aşağıdaki
gibidir.(Çizim 2)
0.33 Lt %
4.1 0.5 % Lt 74.0 1.5Lt
%14.0 5.0Lt % 6.2 8-10 Lt
%1.2 19.0 Lt % 0.5
2-2 İlk 5 markanın
değerlemesi
2012 yılında pazara
sundukları PET ambalajlı su miktarına göre sıralanan ilk 5 firmanın pazara
sunduğu su miktarı yaklaşık 2 milyar 122 milyon litredir ve bu toplam pazarın %
33.5’i anlamına gelmektedir. Geçen yıl bu oran %35.7’idi.
Bu firmaların pazara sunduğu
PET ambalajlı suların hacimlerine göre dağılımı çizim 3’de görülmektedir.
0.33Lt %
2.5 0.5 Lt % 37.9 1.5Lt %
23.0 5.0 Lt %24.7 8-10 Lt
% 11.9
Görüldüğü gibi ilk 5, bu yıl
da 19.0 litre dönüşümsüz damacana kullanmamıştır.
İlk 5’in kullandığı preform
sayısı yaklaşık 2 milyar 225 milyon adet olup toplam pazarın %
38.1’idir.Geçen yıl bu oran % 39.6’idi.Su şişesi üretiminde kullanılan
preformların ölçülerine göre dağılımı çizim 4’de görülmektedir.
0.33 Lt %7.0
0.5 Lt % 72.5 1.5 Lt
%14.6 5.0 Lt %4.7 8-10 Lt%
1.2
Liste başındaki ilk 5
firmanın kullandığı PET şişelerin ortalama hacmi 0,954 litredir. Pazar
ortalamasının ise; 1,085 litre olduğunu anımsayalım.
2-3 105
markanın değerlemesi
Listemizin ilk 5’ini
oluşturan Erikli,Sırma,Damla,Pınar ve Nestle’nin dışında kalan ve PET ambalajlı
su pazarında faaliyet gösteren 105 marka , preform üreticilerince pazara
sunulan preformların yaklaşık % 61.9’unu kullanarak 4 milyar 211 milyon litre
PET ambalajlı suyu tüketime sunmuşlar ve toplam pazardan % 66.5 oranında
pay almışlardır.
Bu firmaların pazara
sundukları PET ambalajlı suların ve kullandıkları preformların hacimlerine göre
dağılımı çizim 5 ve 6’da görülmektedir.
105 markanın pazara sunduğu
PET ambalajlı suyun hacimlerine göre dağılımı şu şekildedir:
0.33 Lt %
0.6 0.5 Lt % 32.3 1.5 Lt
%17.8 5.0 Lt % 30.0 8-10 Lt %
9.8 19.0 Lt % 9.5
Aynı markaların kullandıkları
preformların hacimlere göre dağılımı ise;
0.33 Lt%
2.3 0.5Lt % 75.1
1.5 Lt %13.8 5.0Lt %
7.0 8-10 Lt %1.2 19.0 Lt % 0.6’ dır.
Bu markaların kullandığı
ortalama PET su şişesi hacmi 1,165 litredir.
3- 2012 YILININ
DEĞERLEMESİ
.Yukarıda da kısaca değindiğimiz gibi PET şişe
ambalajlı su pazarı 2012 yılında önceki yıla göre ,pazara yeni giren firma
sayısındaki % 14.6 oranındaki artışa karşın % 32.3 oranında artarak son 5
yılda kaydedilen en yüksek artış oranına ulaşmıştır.
Bu bağlamda kişi başına su tüketimi
ise 64.4 litreden, yaklaşık %23 oranında artarak 84. litreye yükselmiştir.
.Listemizde ilk 5 de yer alan
firmaların 0.33, 0.5 ve 1.5 Lt’lik PET ambalajlarda pazara sunduğu su
miktarı toplam satışlarının %63.4’ünü oluştururken, bu oran öteki 105
markada % 50.7 düzeyindedir. Bu oranlardan anlaşılacağı üzere ilk 5’in
toplam satışları içindeki küçük hacimli PET ambalajlı suyun payı % 50.7’dir.
Başka bir ifadeyle 2012 yılında 5 büyüğün dışında kalan firmalarda büyük
hacimli PET şişelerde satılan suyun payı , tüm satışlarının neredeyse yarısına
ulaşmıştır;% 49.3. Bu oran geçen yıl 44.5 idi.
.Pazara sunulan PET şişeli
suyun ortalama hacmi 1.085 litredir.Bu hacim ilk 5’de 0.956 Lt, bunlar
dışında kalan 105 markada ise; 1.165 litredir. Bu son 5 yılda ulaşılan en büyük
ortalama hacimdir ve kuşkusuz bu ölçeğe ulaşılmasında ilk 5 dışında kalan
markaların payı büyüktür.
.2012 yılında 105 firma, PET
preform üreticileri tarafından pazara sunulan preformların % 61.9’unu satın
alarak, PET ambalajlı su pazarından %66.5 oranında pay almışlardır. Bu
firmaların son 5 yılllardaki tutumu bu yıl da sürmüş, daha az preform
kullanarak daha fazla su üretmişlerdir.İlk 5 firma da ise bunun tersi yaşanmış
; daha çok preform kullanarak(pazarın % 30.1) PET ambalajlı su pazarından daha
az(%33.5) pay almışlardır. Kullanılan preform ve pazara sunulan su miktarında
görülen uyumsuzluğun en önemli nedeni; ilk 5’in ürün gamları içinde 19.0 PET
damacanaya yer vermemeleridir.
------------
(*)(**) dışsatım dahil PET
bardak hariç. Cam şişe miktarı değerlemede yer almayacak kadar önemsiz.
(***) Yuvarlamalardan dolayı rakamlarda ve oranlarda küçük değşiklikler olabilir.
Not: Kaynak göstermek koşuluyla alıntı yapılabilir.
Devam edecek
Not: Kaynak göstermek koşuluyla alıntı yapılabilir.
Devam edecek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder