PET AMBALAJLI SU SEKTÖRÜNÜN DÜNÜ BU GÜNÜ YARINI (6)
1-GENEL DEĞERLEME
Buraya kadar 2008 -2012 yılları
arasında PET ambalajlı su sektörünü mercek altına almaya çalıştım. Bu bölümde
ise genel bir değerleme yapıp bir sonuca ulaşmaya çalışacağım.
.2008-2012 yılları arasında Pet
ambalajlı su pazarının gelişimi aşağıda gösterilmiştir.
(Tablo 1)*
Tablo:1
Yıllar 0.33 Lt 0.5 Lt 1.5 Lt 5.0 Lt 8-10 Lt 19.0 Lt Toplam(milyon Litre) _____________________________________________________
________ ______________
2008 39.0 1.095.0 760.0
750.0 325.0 --- 2 969.0
2009 37.0 1.227.0 828.0 881.0
438.0
159.0 3.570.0
2010 46.0 1.646.0 951.0
1.192.0 445.0 259.0 4.539.0
2011 50.0 1.736.0 1.033.0
1.208.0 499.0 259.0 4.785.0
2012 80.0 2.162.0
1.234.0 1.789.0 668.0 401.0 6.334.0
Toplam 252.0 7.866.0
4.806.0 5.820.0
2.375.0 1.078.0 22.197.0(*)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
% 1.13 35.43 21.65
26.23 10.70
4.86 =
1
_________________________________________________________________________________
Yukarıdaki tablo incelendiğinde
PET ambalajlı su pazarının, 5 yıl içinde % 113 oranında geliştiği görülecektir.
Bu da bir anlamda pazarın her yıl yaklaşık olarak % 22 oranında gelişmesi
demektir. Ancak bu artış ortalama olup,
oran her ürün için farklıdır. Söz gelimi 0.33 Lt su şişesi satışı, 2012yılında 2008 yılına göre; yani
son 5 yıl içinde sadece % 97 oranında
artmasına karşın, bu artış oranı 5.0 litrede %138’dir. 19.0 litrede ise,
başlangıç yılına göre yaklaşık 6 misli bir artış görüyoruz.Bu arada sırası
gelmişken ilk 5 firmanın bu süre içinde 19.0 litre PET şişelere uzak kalmaya
devam ettiğini anımsamakta yarar var…
Aynı tablodan yararlanarak PET
ambalajlı su pazarının yıllar itibariyle gelişimini çizim 1’de görebilirsiniz.
Çizim:1 |
.Aynı dönem içinde ülkemizde
kişi başına tüketilen PET ambalajlı su miktarı 2008 yılında 41.4 Lt, 2009’da
49.3 Lt, 2010 ‘da 61.9 Lt, 2011’de 64.4 Lt ve 2012 ‘de ise 84.0 litredir
(dışsatım dahil).
Çizim 2.
.2008-2012 yılları arasında ilk
5’e giren firmaların pazara sunduğu PET ambalajların hacimlerinin yıllara göre
dağılımı aşağıdaki tabloda gösterilmiştir: Tablo 2.
Yıllar /Milyon Lt. 0.33
Lt 0.5Lt 1.5 Lt 5.0Lt 8-10 Lt Toplam(LT)
2008
24.0 394.0 302.0 241.0 118.0 1.079.0
2009 27.0 444.0 358.0 256.0 169.0 1.254.0
2010
31.0 582.0 352.0 308.0 134.0 1.407.0
2011 28.0 676.0 404.0 422.0 181.0 1.711.0
2012
52.0 805.0 488.0 523.0 254.0 2.122.0
Toplam 162.0 2.901.0 1.904.0 1.750.0 842.0 7.573.0(*)
% 2.14 38.30 25.16 23.10 11.30 100.0
_________________________________________________________________________________Tablo incelendiğinde, pazarın
lokomotifi olan ilk 5 firmanın nispeten küçük ölçekli ambalajlara yöneldiği ve
bu durumun yıllar itibariyle de pek değişmediği görülebilir. 0.33 Lt ,0.5 Lt ve 1.5
olarak pazara sunulan PET ambalajlı
suların oranı, toplam ambalajların içinde % 65.71’idir. Biraz sonra göreceğimiz
gibi, bu firmaların dışında kalan firmaların ürün gamında küçük ölçekli
ambalajların payı ilk 5’e göre oransal olarak daha düşüktür.
.2008-2012 yılları arasında ilk 5
firmanın dışında kalan firmaların pazara sunduğu şişe hacimlerinin yıllara göre
dağılımı aşağıdaki tabloda gösterilmiştir. Tablo 3.
Tablo 3
Yıllar/milyon Lt
0.33Lt 0.5 Lt 1.5 Lt 5.0 Lt 8-10 Lt 19.0 Lt Toplam
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 15.0 705.0 456.0 507.0 207.0 -- 1.890.0
2009 10.0 783.0 471.0 625.0 269.0 158.0 2.316.0
2010
15.0 1.064.0 599.0 883.0 311.0 260.0 3.132.0
2011
22.0 1.060.0 629.0 787.0 318.0 258.0 3.074.0
2012
28.0 1.357.0 746.0 1.265.0 414.0 401.0 4.212.0(*)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toplam 90.0 4.969.0 2.901.0 4.068.0 1.519.0 1.077.0 1 4.624.(*)
% - 34.0
20.0 28.0 11.0 7.0 100
Tablo 3’den de görüleceği gibi ilk
5 dışında kalan firmaların 0.33,0.5 ve 1.5 PET şişelerde pazara sunduğu suyun, toplam
satışlardan aldığı pay %54.43 tür.
.2008-2012 döneminde PET ambalajlı
suyun ilk 5 ve ilk 5 dışında kalan firmaların toplam pazardan aldıkları pay
tablo 4’de gösterilmiştir.
Tablo :4
Yıllar Toplam
/Milyon LT İlk 5 Milyon/LT % İlk 5
dışındakiler Mil./Lt. %
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 2.969.0 1.079.0 36.34 1.890.0 63.66
2009 3.570.0 1.254.0 35.12 2.316.0 64.88
2010 4.539.0 1.407.0 30.99 3.133.0 69.01
2011
4.785.0 1.711.0 35.75 3.074.0 64.25
2012
6.334.0 2.122.0 33.50 4.212.0 66.50
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(milyon LT) 22.197.0
7.573.0 14.624.0
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 yılın oransalı % 100.0 34.12
58.88
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tabloyu incelediğimizde satış
sıralamasında ilk 5’i oluşturan firmaların araştırmamızın başlangıç yılı olan
2008 yılında toplam pazardan aldıkları pay % 36.34'iken, bu pay 2012
yılında %33.5’e düşmüştür. Kuşkusuz bunun en önemli nedeni; araştırmamıza konu
olan ilk 5 firmanın dışında kalan firma sayısının 2008 yılında 68 olan sayısının,2012 yılına kadar giderek artıp 105’e
çıkmasıdır. Dolayısı ile ilk 5 firmanın yıllar içinde gelişen pazardan aldığı
pay, pazardaki firma sayısı arttığı için bir düşüş eğilimine girmiştir ve bu
doğal karşılanmalıdır. İlk 5 firmanın 5 yıllık süreç içinde pazardan aldığı en
düşük pay, %30.99 ile 2010 yılıdır ve bu yıl pazardaki firma sayısında bir
önceki yıla göre önemli bir artış olmamasına karşın ilk 5 dışında kalan
firmaların kapasitelerindeki önemli artıştan kaynaklanmaktadır.
Çizim 3’de, ilk 5’in ve ilk 5
dışında kalan firmaların pazar paylarının yıllık değişimi görülmektedir:
Çizim: 3 |
Çizimde, ilk 5 firmanın, pazara
yeni oyuncular girmesine karşın Pazar paylarını % 30’lar düzeyinde tuttuğunu
görebiliriz.
2-SONUÇ
PET ambalajlı su sektörünün son 5
yılını irdelediğimiz bu çalışmayı birkaç başlık altında özetleyebiliriz.
.Bu sektör, 5 yıllık süreçte
yaşanan yerel ve küresel ekonomik krizlere karşın yatırım yapmayı sürdürmüş ve her
şeye karşın yıllık ortalama % 22’nin üzerinde bir gelişme göstermiştir.
Önümüzdeki yıllarda (en az 5 yıl) gelişimini, bir önceki yıla göre yaklaşık %10
oranında artarak sürdürecektir.
.5 yıllık süreçte pazarda satılan
suların %35.43’i 0.5 litredir. Bu oran, ilk 5’de %38.30, diğerlerinde ise %34’tür. 0.33, 0.5
ve 1.5 litrelik ölçüdeki suların pazar ortalaması toplamın % 58.21 iken, bu ortalama
ilk 5’de % 65.60, diğerlerinde ise %54.43’dür. Bu oranlar dikkate alındığında
‘’markaların’’ ağırlıklı satışları, küçük ambalajlardadır. Ancak son yıllarda
ilk 5’de dahil olmak üzere pazar genelinde, 5.0, 8-10 lt ve 19 .0 litrenin
toplam satışlardaki oranı düzenli olarak artmaktadır. Sözgelimi 2008 yılında
büyük ambalajın oranı, pazarın genelinde % 36.20 iken bu oran 2012 yılında % 45.12’ye
yükselmiştir.
.Sektör oyuncuları arasında,
gelecek yıllarda pazara yeni firmaların (markalar) gireceği beklentisi
yaygındır. Ama bu dönemde, geçmiş dönemde olduğu gibi çeşitli nedenlerle(yanlış
yatırım, sermaye yetersizliği, düşük kapasite, pazar bilgisi eksikliği)
pazardan çıkacak firmaların da olacağını akılda tutmak gerekir. Bu durumda,
gelecek yıllarda pazardaki oyuncu sayında geçmiş yıllarda görülen hızlı artış
beklenmemelidir. Hatta birkaç yıl sonra, pazardaki gelişime karşın pazardaki
oyuncu sayısının azalabileceğini söyleyebilirim. Bu birleşmelerle,
satınalmalarla ya da pazardan tümüyle çekilmekle olabilir.
.Sektörde haklı olarak ‘’marka’’
olanların, yurt genelinde yeni su fabrikaları kurmaları ya da mevcutlarını
satın almaları devam edecektir. Yaklaşık
15 yıl önce Hayat markasının
Hendek’de faaliyet gösteren bir fabrikayı(Flora) satın aldığını, daha sonra
Pınar,Sırma,Damla gibi markaların da aynı yolu izlediğini anımsamak
gerekir.Yurt geneline yayılmanın en önemli nedeni hiç kuşkusuz ‘’markayı ‘’ tek
bir merkezde üretip yurgeneline taşımanın yüksek maliyetidir. Ekonomik olan;
iyi bir planlamayla ’’markayı’’ birkaç bölgede üretmektir. Bu uygulamayı ilk 5
marka yapmış ve başarılı sonuçlar da aldıkları için yapmaya da devam
edeceklerdir. Bu uygulamanın pazara yeni firmaların girmesini güçleştireceği
kanısındayım.
.İncelediğimiz 5 yıllık süreç
içinde pazar lideri konumundaki 5
firmanın pazar payının en düşük olduğu yıl ve oran 2020 yılı ve %30.99 idi.
Bunun nedenlerini yukarıda açıklamıştık. 2008 yılı bir yana bırakılırsa; bu
firmaların toplam pazardan aldıkları pay ortalama olarak %34 seviyesindedir.
Yukarıda pazarın geleceği ile yaptığım tahminler ışığında ve sektörde olağan
dışı gelişmeler olmayacağı varsayımıyla; bu markaların pazar paylarının
gelecekte de % 30’ların altına
düşmeyeceğini söyleyebilirim.
.İncelememize konu olan dönemde en
dikkate değer husus, pazara yeni giren firmaların düşük kapasiteli yatırımları
tercih etmeleridir. Ancak bu düşünceyle pazara giren firmalar, kısa sürede ya
pazarı tamamıyla terk ediyorlar, ya da el değiştiriyorlar. Bunların bir bölümü
ise PET şişeli su üretiminden çıkıp
PC ya da PET bardak üreterek ayakta
kalmaya çalışıyorlar. Son 5 yılda bu tür firma sayısı 20’nin üstündedir.
.Çalışmamızda, sadece pazara PET
şişede su sunan firmaları ele aldık. PET bardak, PC damacana ve cam şişe
konusuna girmedik. Ancak bu konuda kısaca görüş bildirmem gerekirse şunu
söyleyebilirim. PET bardağın ambalajlı içme suyu sektöründeki (litre temelinde)pazar
payı, tahminime göre %1’dir. Cam şişe ise özellikle ‘’marka’’ diye
tanımladığımız 5-6 firma için sadece ‘’prestij’’ açısından önemlidir ve kanımca
firma imajı için pazara sunulmaktadır. Ambalajlı su sektöründeki Pazar payı
,’’eser’’ miktardadır.
3-SON BİR KAÇ SÖZ
Yılların birikimi olan bu
çalışmayı kağıda dökmek yaklaşık 3 ayımı aldı. Bazı konuları kağıda dökmeden
önce kimi paydaşlarla bir kez daha tartışıp, son şeklini verdim. Her çalışmada
olduğu gibi bu çalışmamda sektöre ilişkin akıllardaki soruların tümüne yanıt
verme iddiasında olmadım. Bunun iki önemli nedeni var. İlki; bu bilgiler bana ‘’aramızda kalsın’’ koşuluyla
verilmiştir. Bu nedenle hiçbir firmanın özeline girilmemiştir.
İkinci nedense; PET ambalajlı su
sektörünün dününü, bugününü ve yarınını anlamak için daha fazla ayrıntıya gerek
olmadığını düşünmemdir.
Umuyorum bu çalışma, pazardaki
oyunculara ve bu pazara girmeye niyetlenenlere ışık tutar.
Şimdiye dek ,soranlara bildiklerimi hiçbir karşılık beklemeden anlattım. Sonradan,
kendilerine yıllar önce anlattıklarımı bana kendi düşünceleriymiş gibi aktaranları da sabırla dinledim.
29 yıl böylece geçti.
Umarım bu gün sektörde görev yapanlar ve
gelecekte görev
yapacaklar, bilgi ve deneyimlerini hiç
karşılık beklemeden paylaşırlar. Ne demişler ‘’bilgi verirseniz bilgilenirsiniz’’.
Son noktayı koyarken'' bu çalışmadan sonra, sektöre olan borcumun bir kısmını ödediğimi umuyorum'' diyebiliyorum.
As good as it gets.
As good as it gets.
----------------------------
NOT:Bu çalışmamı hazırlarken gerekli düzeltmeleri çizimleri yapan Çevko
Uzmanı Sayın Hande Sifoğlu Ünver’e teşekkür ederim.
----------------------------
(*)Rakamlar arasındaki küçük
farklılıklar yuvarlamalardan kaynaklanmaktadır.
Makalelerinizi bizimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Bardak su hakkında bir çalışmanız oldu mu? Eğer bardak su konusunda da çalıştıysanız verilerinizi paylaşabilir misiniz? Şimdiden çok teşekkür ederim.
YanıtlaSil